تبلیغات
بچه لوتی های ولایت - افکار ناپسند در ذهنم خطور میکنه چگونه حلش کنم؟
بچه لوتی های ولایت
اینجا پاتوق بچه شیعه های جان بر کف امام خامنه ای است
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سربازان ولایت اهم از بچه حزب الله هایی و لوتی های با غیرت هست به همه ی تفاوت های ظاهری اما یک چیز مشترک و آن علاقه به اسلام و ولایت و عشق به امام خامنه ای است

مدیر وبلاگ : حامی یار
مطالب اخیر
نویسندگان

افکار ناپسند در ذهنم خطور میکنه چگونه حلش کنم؟


پرسش:
سلام.چند وقتی است كه افكار غیر ارادی و ناپسند در ذهنم خطور میكند و این افكار بیشتر هنگام عبادت و مسائل عبادی در ذهنم ایجاد میشوند . برای روشن شدن موضوع مثالی میزنم " یكبار یك فرد قاضی كه در دادگاه پرونده مجرم زناكاری را بررسی میكرد میگفت كه هر زمانی كه در نماز و هنگام قنوت دستهایم را بالا می آورم یاد صحنه زشتی كه آن فرد زنا كار كفته می افتم و میگفت كه مثلا" مجرمی به یكی از ائمه اهانت زشتی كرد و این اهانت خودبخود و غیر ارادی در ذهن من خطور میكند " . حال سوال این است كه چگونه میتوان از دست این افكار غیر ارادی خلاصی یافت و سوال دیگر این است كه آیا فردی كه این افكار در ذهنش ایجاد میشوند آیا به عنوان گناه برایش محسوب میشوند؟

پاسخ:
سلام و عرض ادب

طبق آنچه که از سوال حضرتعالی فهمیدم شما متاسفانه وسواس فکری دارید.
وسواس یكى از واكنش‏هاى عصبى است كه معمولاً به دو شكل وسواس فكرى و وسواس عملى بروز مى‏كند. البته در مورد شما ممكن است كه این حالت در مراحل اولیه و ضعیف باشد. اما جلوگیری و درمان این حالت لازم است.
وسواس فكرى عبارت است از یك سلسله افكار پوچ و بیهوده تكرارى، كه گرچه بیمار به بیهودگى آن اطمینان دارد، ولى براى جلوگیرى از آن نمى ‏تواند اقدامى كند.
وسواس عملى عبارت است از یك رشته رفتارهایى كه قطع نظراز منطقى نبودن آن‏ها، جنبه تكرارى به خود مى‏گیرد.(1)
اغلب مبتلایان به وسواس فكرى، افكار بیهوده و ناپسند و یا وحشتناكى در ذهن خود به وجود مى‏آورند كه این افكار در چرخه‏اى بى پایان، مرتب تكرار مى‏شود.
بعضى از مبتلایان، مشكل خود را پنهان نگه مى‏ دارند و گاهى دور از چشم دیگران چندین ساعت را صرف افكار خود مى‏نمایند ، اما در خصوص شما حاد به نظر نمی رسد و البته با نوشتن نامه برای ما در صدد حل آن نیز هستید و این برای حل مشكل بسیار مطلوب است.
ضررهاى وسواس فكرى بسیارند كه برخی از آنها عبارتند از: اتلاف وقت، عدم توانایى در تمركز حواس، بازماندن از كارهاى اصلى، خسته شدن ذهن، عدم تعادل روانى، بى حوصله شدن براى فكر كردن درباره موضوعات مهم و اساسى زندگى و تحصیلى.
نیازى به شرح و بسط این پیامدها نیست، پس هر چه زودتر باید به راهكارهاى عملى جهت مقابله با این حالت بیندیشید كه عبارتند از:
1 - شفاف كردن افكار: براى مقابله با افكار انحرافى باید اندیشه خود را پالایش كنید و ابهام زدایى نمایید. امام على(ع) مى‏فرماید: «به دلیل شفافیت افكار ملائكه، آنان به وسواس فكرى مبتلا نمى‏شوند».(2)
اگر شبهه و سؤالى در ذهن خود نسبت به خدا و یا اولیاى الهى دارید، بدون واهمه آن‏ها را مطرح نمایید و در پى پاسخ برآیید.
2 - متمركز شدن بر افكار مطلوب: براى رهایى از افكار ناخواسته، لازم است افكار خوشایند را جایگزین كنید. توجه به افكار معقول و تقویت و تمركز آن به وسیله تكرار زبانى، شما را از افكار مخرّب و آزاردهنده باز مى‏دارد. پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «كسى كه مبتلا به وسواس فكرى است، سه بار ایمان به خدا و رسول را به زبان تكرار كند (آمنت بالله و رسوله) كه آن وسواسى از بین مى‏رود».(3)
3 - ذكر زبانى: شخصى از امام صادق(ع) در مورد وسواس و شك سؤال كرد، حضرت فرمود: «لا شى فیها، تقول لا اله الا الله؛ این وسواس و شك مشكلى ندارد. هر گاه به وسواس فكرى مبتلا شدى، لا اله الا الله بگو».(4) با این ذكر و تغییر حالت دادن، از فكر تكرارى رهایى مى‏یابید.
4 - تقویت اعتقادات مذهبى: «كول جى آر» با مرور بر زندگى «مارتین لوتر» رهبر مذهبى شهیرى كه مبتلا به وسواس فكرى بود، اظهار داشت كه اعتقادات مذهبى «لوتر» نقش بسیار مهمى در كنار آمدن او با نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى درونى ناشى از وسواس داشته است.
5 - ورود افكار منحرف را به ذهن دراختیار خود بگیرید تا این افكار ناخواسته به ذهن شما وارد نشود. به این منظور براى فكر در این امور، ساعت خاصى تعیین كنید، یعنى با خود عهد ببندید كه زمان فكر كردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصى باشد. تا افكار ناپسند ناخواسته به ذهن نیاید.
در طول روز هرگاه اوهام و افكار وارد ذهنتان شد، به خود بگویید: زمان فكر كردن فلان ساعت است. در زمان مقرر مدتى را به فكر كردن درباره آن موضوع اختصاص دهید، تا در طول روز ذهنتان مشغول آن نشود. البته زمان اختصاصى را به تدریج در طى (مثلاً سى روز) روزى یك دقیقه كم كنید تا به صفر برسد.
7 - هر روز به خود تلقین كنید كه من قادرم افكار ناخواسته را كنار بگذارم. تلقین یكى از راه‏هاى مبارزه با افكار منفى است.
نكته مهم و قابل توجه آن است كه از افكار ناخواسته و مزاحم، احساس وحشت و نگرانى نكنید و بدانید كه آن‏ها موجب كفرنمى شود و اصلاً گناه نیست. پس اثر وضعى (نجاست) و اثر تكلیفى (گناه و كفر) ندارد.
پیامبر اكرم(ص) فرمود: «از امت من هر چه كه در ذهنشان خطور مى‏كند، عفو شده است، تا وقتى كه آن را به زبان جارى نكرده و عملى انجام نداده باشند».(5) یعنى عمل تان طبق افكار ناپسند و آلوده نباشد.
با صبر و بردبارى و با یارى جستن از خدا و توسل به اهل بیت(ع) و انجام راهكارهاى ارائه شده، از افكار منفى رها خواهید شد.
موفق و سربلند باشید.
مواردی که عرض شد رو انجام بدید و نتیجه رو به بنده اطلاع دهید.

منابع:
1 - دكتر شكوه نابى نژاد، رفتارهاى بهنجار و ناهنجار، ص 162.
2 - همان، خطبه 90.
3 - كنزالعمال، حدیث 1245.
4 - كافى، ج‏2، ص 424.
5 - بحارالانوار، ج‏66، ص 42.

طلبه پاسخگو





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 2 فروردین 1393
سه شنبه 28 شهریور 1396 06:27 ق.ظ
Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was
wanting to know your situation; we have developed some nice methods and we are looking to
swap strategies with others, please shoot me an email if interested.
پنجشنبه 9 شهریور 1396 04:53 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a article writer for your weblog.
You have some really great posts and I believe I would
be a good asset. If you ever want to take some
of the load off, I'd love to write some material for your blog in exchange
for a link back to mine. Please send me an e-mail
if interested. Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
/script> کبوتر و باز">

طلـبـه پاســخـــگو